nl

Kilometerheffing voor vrachtwagens vanaf 1 april 2016

Publicatiedatum: 31/03/16
Kilometerheffing voor vrachtwagens vanaf 1 april 2016

Op 1 april 2016 wordt de kilometerheffing voor vrachtwagens in België ingevoerd. Grosso modo zal de kilometerheffing van toepassing zijn op alle binnenlandse en buitenlandse eigenaars van vrachtwagens met een maximaal toegelaten totaalgewicht van meer dan 3,5 ton die rijden op autosnelwegen alsook bepaalde gewest- en gemeentewegen in België. De kilometerheffing wordt berekend met behulp van een toestel in de vrachtwagen, genaamd 'On Board Unit' (OBU), dat aan de hand van GPS technologie het aantal gereden kilometers registreert. Wij sommen voor u de belangrijkste regels en uitzonderingen op.

1 Welke voertuigen wel?

Het is het maximaal toegelaten totaalgewicht (MTT) van de trekker die bepaalt of de kilometerheffing van toepassing is of niet. Alle motorvoertuigen bedoeld of gebruikt voor goederenvervoer waarvan het maximaal toegelaten totaalgewicht meer dan 3,5 ton bedraagt, ongeacht of zij in België of in het buitenland zijn ingeschreven, moeten beschikken over een werkende OBU op alle Belgische wegen. Dit betekent dat oplegger- of aanhangwagentrekkende voertuigen van meer dan 3,5 ton MTT die uit hun aard zijn bedoeld voor het – zelfs gemengd - vervoer van goederen vallen onder de toepassing van de kilometerheffing, ook als die voertuigen alleen (zonder oplegger of aanhangwagen) zouden rondrijden. Daarentegen zijn voertuigen van 3,5 ton MTT of minder die (potentieel) een aanhangwagen kunnen trekken, zoals bijvoorbeeld een bestelwagen met trekhaak en aanhangwagen, niet onderhevig aan de kilometerheffing.

2 Welke voertuigen niet?

Bepaalde voertuigen met een MTT van meer dan 3,5 ton zijn niet onderworpen aan de kilometerheffing. Het gaat onder meer om:

  • bepaalde werktuigmachines in zoverre ze geen goederen vervoeren (bijvoorbeeld mobiele kranen, hoogtewerkers, graafmachines, bulldozers, betonpompen zonder mixers, etc.);
  • voertuigen met proefritplaat ZZ;
  • bepaalde oldtimers met O-nummerplaat;
  • mobilhomes;
  • etc.

Indien u twijfels zou hebben of uw voertuig al dan niet onderworpen is aan de kilometerheffing, kan u ons uiteraard steeds contacteren.

3 Op welke wegen?

In principe is elke weg in België een tolweg maar op een deel van de Vlaamse en Waalse gewestwegen geldt een nultarief. In Brussel betaalt u op elke gewestweg de kilometerheffing. Voor meer informatie kan u de website http://www.viapass.be/downloads/ raadplegen.

Besluit

De kilometerheffing is gebaseerd op het principe “de gebruiker en vervuiler betaalt" en pretendeert een oplossing te bieden voor het Belgische fileprobleem. Verschillende werkgeversorganisaties, waaronder VOKA en UNIZO, hebben echter al verschillende keren te kennen gegeven dat het invoeren van een kilometerheffing voor vrachtwagens het Belgische fileprobleem niet zal oplossen. De heffing zal daarentegen wel een serieuze impact hebben op de transportsector aangezien de kilometerheffing de prijzen in de sector zal opdrijven. Tal van 'compensatiemaatregelen' zoals o.m. de fiscale aftrekbaarheid van de kilometerheffing in de vennootschapsbelasting en het afschaffen van de verkeersbelasting voor bepaalde categorieën van vrachtwagens, doen hieraan geen afbreuk. De vraag of u kilometerheffing moet betalen op uw vrachtwagen(s), vereist dan ook een correcte juridische analyse gelet op de mogelijke economische gevolgen voor uw bedrijf. Adlex Advocaten staat u hier graag in bij.

Meer over verzekerings- en aansprakelijkheidsrecht

Met cookies werkt deze website vlot en kunnen we u inhoud op maat tonen. Als u verder surft of op "Ja, ik accepteer cookies" klikt, dan aanvaardt u deze cookies. Meer informatie