Annuleringen of langdurige vertragingen brengen voor passagiers ernstige moeilijkheden en ongemakken met zich mee. Europa heeft daarom voorzien in een vergoedings- en bijstandsregeling voor passagiers bij annulering of vertraging van vluchten. Die regeling staat opgenomen in Verordening (EG) nr. 261/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 11 februari 2004 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels inzake compensatie en bijstand aan luchtreizigers bij instapweigering en annulering of langdurige vertraging van vluchten.
Die regeling is in principe van toepassing op:
Eerst en vooral heeft u bij een aanzienlijke vertraging recht op verzorging. Dat recht ontstaat bij een vertraging van:
Meer bepaald heeft u dan recht op maaltijden en verfrissingen. Daarnaast heeft u recht op twee gratis telefoongesprekken of telex-, fax- of e-mailberichten. Indien de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert, verwacht dat de vertrektijd ten vroegste daags na de geplande vertrektijd is, hebt u bovendien recht op hotelaccommodatie en vervoer tussen de luchthaven en de plaats van accommodatie.
Daarnaast krijgt u bij een vertraging van ten minste vijf uur de keuze om de volledige terugbetaling van uw ticket te vragen. De luchtvaartmaatschappij moet in dat geval het bedrag van de prijs van het ticket, waaraan u het gekocht heeft, terugbetalen binnen zeven dagen. Indien uw vlucht bestaat uit meerdere tussenstops en het verder reizen, in het licht van het oorspronkelijk reisplan, geen zin meer heeft, heeft u dus ook recht op terugbetaling van de gedeelten van de reis die u wel al heeft gemaakt. U heeft dan ook recht op een retourvlucht naar het eerste vertrekpunt bij de eerste gelegenheid.
Wanneer uw vlucht wordt geannuleerd, is de luchtvaartmaatschappij verplicht om u uit te leggen welk alternatief vervoer er voorhanden is.
Vooreerst heeft u in het geval van annulering de keuze tussen:
Daarnaast heeft u recht op dezelfde verzorging als in het geval van een vertraging.
U hebt recht op een financiële schadevergoeding In het geval van annulering van de vlucht of indien u meer dan 3 uur later aankomt op de bestemming die op uw vliegticket vermeld staat. Het bedrag van de schadevergoeding is afhankelijk van de vluchtafstand naar de eindbestemming:
Die vergoeding kan met de helft worden verminderd indien de luchtvaartmaatschappij u een andere vlucht aanbiedt zonder veel tijdverlies. Meer precies mag de aankomsttijd niet meer afwijken van de geplande aankomsttijd van de oorspronkelijke vlucht dan:
U heeft echter geen recht op een financiële vergoeding in het geval van annulering indien:
Ten slotte is de luchtvaartmaatschappij in buitengewone omstandigheden, die ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen konden worden, niet verplicht om een financiële schadevergoeding te betalen. De luchtvaartmaatschappijen bepalen doorgaans in hun algemene voorwaarden wat u juist moet verstaan onder buitengewone omstandigheden (bijvoorbeeld politieke instabiliteit, stakingen,…).
U kan de financiële schadevergoeding bekomen door bij de luchtvaartmaatschappij een Europees klachtenformulier in te dienen. Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij kan dit eventueel via hun website gebeuren. Indien de luchtvaartmaatschappij niet overgaat tot betaling, kan u een klacht indienen bij de nationale instantie die bevoegd is voor het toezicht in het land waar het incident is voorgevallen.
+32 89 32 23 00
Grotestraat 122
B-3600 Genk
+32 89 46 15 62
Bocholterstraat 14
B-3960 Bree