De Belgische wetgever beschouwt een elektrische fiets als een 'gewone' fiets als zij wordt aangedreven door een elektrische hulpmotor met een maximaal vermogen van 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en ten slotte wordt onderbroken wanneer de elektrische fiets een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen. Wanneer uw elektrische fiets voldoet aan alle voormelde voorwaarden, hoeft u geen aparte verzekering burgerlijke aansprakelijkheid (BA-verzekering) af te sluiten en dient u evenmin over een rijbewijs te beschikken om uw elektrische fiets te mogen besturen. Uw familiale verzekering zal normaliter tussenkomen bij een schadegeval waarin uw aansprakelijkheid is betrokken.
Wanneer uw elektrische fiets op een horizontale weg niet sneller kan rijden dan 25 km/u en niet kan worden beschouwd als een normale fiets (bijvoorbeeld omdat de elektrische motor niet afslaat bij een snelheid van 25 km/u – zie hierboven), beschouwt de wetgever uw elektrische fiets als een bromfiets klasse A zodat u niet alleen verplicht bent om een valhelm te dragen, maar ook om een BA-verzekering af te sluiten wanneer u zich op de openbare weg begeeft. U dient niet over een rijbewijs te beschikken, doch dient uw elektrische fiets wel te voorzien van een gele signalisatieplaat.
Wanneer uw elektrische fiets een maximaal vermogen van ten hoogste 4 kW heeft en op een horizontale weg niet sneller kan rijden dan 45 km/u, beschouwt de wetgever uw elektrische fiets als een bromfiets klasse B en dient u eveneens over een rijbewijs AM te beschikken. Niet onbelangrijk om te weten tenslotte is dat u sedert 31 maart 2014 eveneens verplicht over een S-kenteken dient te beschikken wanneer u deze elektrische fiets nieuw aankoopt, zodat uw elektrische fiets eveneens onderworpen zal zijn aan de verkeersbelasting.
+32 89 32 23 00
Grotestraat 122
B-3600 Genk
+32 89 46 15 62
Bocholterstraat 14
B-3960 Bree