Middels Ministerieel Besluit van 3 april 2020 tot wijziging van het ministerieel besluit van 19 maart 2020 betreffende de terugbetaling van opgezegde pakketreizen, werd de regeling omtrent de terugbetaling van opgezegde pakketreizen gewijzigd.
Het principe blijft dat u als reiziger de tegoedbon niet kan weigeren, indien deze aan de volgende voorwaarden voldoet:
- De tegoedbon vertegenwoordigt de volledige waarde van het bedrag dat de reiziger reeds had betaald;
- Aan de reiziger wordt geen enkele kost in rekening gebracht voor het afleveren van de tegoedbon;
- De tegoedbon is minstens één jaar geldig;
- De tegoedbon vermeldt uitdrukkelijk dat deze werd afgeleverd als gevolg van de coronacrisis;
- De tegoedbon is een titel ten aanzien van de reisorganisator die hem heeft uitgegeven;
- De reiziger kan de tegoedbon naar eigen keuze besteden.
Sinds 6 april 2020 is een terugbetaling van voormelde tegoedbon mogelijk.
Reizigers die een pakketreis hadden geboekt, dewelke geannuleerd werd omwille van de uitbraak van het coronavirus en die van hun reisorganisator een tegoedbon kregen ter waarde van het betaalde bedrag, kunnen vragen dat hun reisorganisator deze tegoedbon terugbetaalt.
Deze terugbetaling geldt enkel voor tegoedbonnen die reizigers binnen de termijn van één jaar na uitgifte nog niet hebben besteed.
Indien u bijvoorbeeld op 20.04.2020 een reischeque ontvangt, en u deze reischeque op 21.04.2021 nog niet heeft kunnen besteden, dan kan u de terugbetaling ervan vragen.
Belangrijk is dat u als reiziger zelf de terugbetaling dient te vragen. Ondanks het feit dat reisorganisatoren een bestand bijhouden van alle afgeleverde tegoedbonnen, zal men de terugbetaling niet automatisch aanbieden indien een reischeque nog niet werd besteed.
Van zodra u de terugbetaling van de reischeque heeft aangevraagd, beschikt de reisorganisator over een termijn van 6 maanden om de terugbetaling ervan te realiseren.
+32 89 32 23 00
Grotestraat 122
B-3600 Genk
+32 89 46 15 62
Bocholterstraat 14
B-3960 Bree