en

Fees

NB: 21% VAT on fees

Adlex uses €125/hour as the basic hourly rate. The rate is set with you in advance according to the nature and importance of the file and whether or not it is urgent.

Fees

Fees remunerate the actual work of a lawyer, independently of costs that arise from his activities. Fees encompass tasks such as reviewing the claim, consultations and advice, setting up procedural documents, meetings or decisions, any useful transfers in the claim, legal searches, pleas and the exchange of correspondence.
Financial agreements are laid down in a fee contract, at the beginning of the project. Retaining fees may be demanded upon receipt of the file. Interim invoices may also be drawn up if the claim is substantial. When a case is closed, a statement of costs and fees will be provided to the client.

NB: From 1 January 2014, there will be 21% VAT on lawyers' fees.

During the budget checks of July 2013, the Di Rupo federal government decided that lawyers' fees would be subjected to 21% VAT as of 01 January 2014.
The charge affects both private clients and businesses. Businesses can claim back the VAT afterwards, but private clients cannot.
The VAT is applied to fees, but not to costs such as registration fees, bailiff fees, inspection charges, translation costs, etc.

Hourly rate
The rate is set in advance in consultation with you, on the basis of the nature, significance and urgency (or not) of the case at hand. We also offer subscription arrangements. This type of subscription arrangement is a 'comprehensive policy' where an amount is invoiced each month for an extensive range of services. In actual fact, we function as your internal business legal expert.

Fixed amount

  • Costs

In addition to the fees, there are also costs. These serve to reimburse actual costs and advance fees such as copying, travel, court costs (including registration fees, court registry fees, issuing judgements), all transcripts and excerpts.

Costs will be applied as follows:

opening the file

€50

typing per page

€11

costs per outgoing email

€6

photocopies and printing per page

€0.30

colours per page

€0.50

travel per km

€0.50

supplementary costs, translation etc.

actual cost

  • Bailiff's costs

The bailiff costs will be paid directly by the client to the court bailiff, who will draw up an invoice.

  • Office accounts
    • BNP Paribas Fortis BIC GEBABEBB/ IBAN BE 97 2350 0352 4849
    • KBC Bank BIC KREDBEBB/ IBAN BE 50 4530 2656 1118
  • Third party account
    • BNP Paribas Fortis BIC GEBABEBB/ IBAN BE 19 2350 1283 3112

Conditions

Our invoices must be paid within 15 days of the invoice date. In the event of a failure to pay within the set term, from the final day onwards and without the need for prior notice of default, legal delayed payment interest will be owed on the invoice amount at the statutory interest rate. In addition, legally and without the need for prior notice of default, a fixed fee will be owed at the rate of 10% of the invoice amount, with a minimum of €50.00 as compensation.

Adlex Advocaten is erkend dienstverlener van de kmo-portefeuille (DV.A217122)

De kmo-portefeuille is een maatregel waardoor u – als ondernemer – financiële steun krijgt voor de aankoop van diensten die de kwaliteit van uw onderneming verbeteren.
Dat wil zeggen dat bepaalde diensten die Adlex Advocaten aanbiedt aan kleine- en middelgrote ondernemingen die in aanmerking komen, financiële steun kunnen krijgen van de Vlaamse overheid.

Met deze checklist ontdekt u of u een beroep kan doen op de kmo-portefeuille:

  1. Uw onderneming is een kmo (volgens de Europese kmo-definitie) of u beoefent een vrij beroep.
  2. Uw onderneming heeft een aanvaardbare rechtsvorm.
  3. Uw vestiging ligt in het Vlaams Gewest. Daar zijn ook de 'werkenden in uw bedrijf' aan de slag.
  4. U bent actief in de privésector. De participatie van een administratieve overheid is minder dan 25 procent.
  5. Uw bedrijf heeft een aanvaardbare hoofdactiviteit.

Vzw's komen niet in aanmerking en kunnen geen gebruik maken van de kmo-portefeuille.

De meest actuele info over de voorwaarden

Hoeveel steun u ontvangt, is afhankelijk van de grootte van uw onderneming.

  • Een kleine onderneming die investeert in opleiding en advies kan 40 procent steun genieten via de kmo-portefeuille. U ontvangt maximaal 10.000 euro steun per jaar.
  • Een middelgrote onderneming die investeert in opleiding en advies, kan 30 procent steun genieten via de kmo-portefeuille. U krijgt maximaal 15.000 euro per jaar.

U kan steun aanvragen tot uw persoonlijke maximum is bereikt of tot het budget van de portefeuille is uitgeput.

Heb ik een kleine of een middelgrote onderneming?

Weet u niet 100 procent zeker of u een kleine of een middelgrote onderneming hebt? De officiële grootte van uw kmo hangt af van uw:

  • aantal werknemers
  • omzet
  • balanstotaal

Een overzicht:

kleine ondernemingen

  • aantal werknemers is < 50 VTE*
  • omzet is < of = 10.000.000 euro OF balanstotaal is < of = 10.000.000 euro

middelgrote ondernemingen

  • aantal werknemers is < 250 VTE*
  • omzet is < of = 50.000.000 euro OF balanstotaal is < of = 43.000.000 euro

*VTE = voltijdsequivalent. Een VTE is één voltijdse werknemer, twee halftijdse, enz.

Op basis van bovenstaande criteria wordt uw ondernemingsgrootte vastgesteld. Als uw bedrijf een rechtspersoon is, haalt kmo-portefeuille daarvoor uw gegevens op bij de Nationale Bank van België. De kmo-portefeuille baseert zich op de groottebepaling bij uw eerste steunaanvraag. Die blijft gelden voor de rest van het kalenderjaar.

Maakt uw onderneming deel uit van een groep? Hou hier rekening mee wanneer u een subsidie aanvraagt. De groepsstructuur bepaalt mee de grootte van uw onderneming.

Welke diensten van Adlex Advocaten komen in aanmerking?

  • Adviezen m.b.t. fusies + overnames


    • (wat zijn de risico's en welk traject kan het best doorlopen worden)
  • Juridisch advies m.b.t. wettelijke mogelijkheden van inkoop- en verkoopcontracten → juridisch onderzoek


    • (integrale analyse + advies m.b.t. risico's die een organisatie loopt bij inkoop + verkoop)
  • Nieuwe vestiging in buitenland → andere wet- en regelgeving (risicoanalyse inventarisatie)
  • Arbeidsrecht


    • Risico-inventarisatie
  • Juridische scan → algemene bedrijfsrisico's


    • Zwakke plekken op juridisch vlak bij KMO
    • Algemene en bijzondere verkoopvoorwaarden
    • Statuten
    • Verzekeringspolissen

Welke diensten van Adlex Advocaten komen niet in aanmerking?

  • ontslagrecht
  • bemiddeling
  • onderhandeling
  • geschillen
  • verdediging
  • strafrecht
  • schadeclaims
  • fiscale optimalisatie
  • implementatie van advies m.b.t. fusies + overname
  • overnameplan + begeleiding
  • ontwikkelen van voorwaarden voor 1 opdracht

Neem ook eens een kijkje op de subsidiedatabank van het VLAIO.

Procedure

Vooraleer u een subsidie kunt aanvragen moet u zich als gemachtigde van de onderneming registreren op de website aan de hand van uw federaal token of uw e-id (elektronische identiteitskaart). Een federaal token is een kaartje (met de afmetingen van een bankkaart) met codes die het mogelijk maakt u te identificeren en kan u aanvragen via de federale overheid. Voor het gebruik van de elektronische identiteitskaart heeft u een kaartlezer nodig. Vervolgens dient u uw onderneming te registreren.

Vooraleer u uw aanvraag indient moet u al een overeenkomst afgesloten hebben met een geregistreerde dienstverlener. Best vraagt u dan zo snel mogelijk de subsidie aan. Dit moet gebeuren binnen de 14 kalenderdagen na aanvang van de prestaties.

Voor verdere informatie kan je terecht bij Adlex Advocaten (Ludwina Doomen of Sandra Trippaers)

• tel. +32 89 32 23 00
• mail: kmoportefeuille@adlex.be

Legal support on the basis of an insurance policy

Often, without even realising it, you are entitled to assistance by an adviser on the basis of a legal support policy (linked to your business, your family insurance or vehicle insurance). We will find out whether your legal support insurance provides for the services of an adviser. If this is the case, our costs and fees will usually be paid in their entirety by the legal support insurer.

You entrust your claim to one of the lawyers in our office (address, fax, telephone details and an email address on http://www.adlex.be/nl/contact). Adlex Advocaten is a civil partnership in the form of a cooperative partnership with limited liability, with registered office in 3600 Genk, Grotestraat 122, VAT BE 0859 633 695, RPR Limburg and is an association in the sense of the 'Reglement van de Orde van Vlaamse Balies' (Code of the Order of Flemish Bars) of 8 November 2006 relating to partnerships between lawyers and the one-man companies of lawyers concerned.

Our lawyers' professional liability is insured with Vanbreda Risk & Benefits, with registered office at 2140 Antwerp, Plantin en Moretuslei 297 on the basis of a group policy taken out by the 'Orde van Vlaamse Balies' with Amlin Europe. A copy of the aforementioned policy can be requested and obtained from our office.

Our lawyers are registered at the bar of Tongeren and subject to the code of the 'Orde van Vlaamse Balies', which can be consulted at www.advocaat.be as well as the regulations of their bar which can be consulted at www.balietongeren.be.

Adlex Advocaten is not part of multidisciplinary activities and/or multidisciplinary partnerships.

The actions of our lawyers are governed by extrajudicial dispute settlement, as set forth in the code of conduct or regulations of the bar of Tongeren. You can obtain further information about the characteristics and the application guidelines of these regulations on the website www.balietongeren.be.

Flanders Investment & Trade

De beschikbaarheid van de site in verschillende talen is medegefinancierd door Flanders Investment & Trade

KMO-Portefeuille
With cookies, this website works smoothly and we can show you customized content. If you continue browsing or click "Yes, I accept cookies", you agree to these cookies. Read more